tisdag 1 oktober 2019

Erfarenheter och tips, del 3


Extrudern



Vad kan krångla med en extruder?

Jag kör med en extruder som heter MK 10.
Den sitter bl. a. i Wanhao i3 och Wanhao 4S.
Den är ganska enkel och lättmekad och har funkat i många år.

För ett tag sedan började det bli problem.
Matningen blev sämre. Motorn hackar ibland. Då är det något som går för trögt.
Jag skaffade en extruder i helmetallutförande.
Samma extruder, men med alla plastdelar gjorda i metall.
Det blev egentligen ingen förbättring
Matningen upphör då och då. Man kan behöva hjälpa till med att skjuta på tråden för hand för att få de första lagren snygga. Det är ingen bra lösning.

Problem med tråden.
Innan jag började misstänka tråden, hann jag testa en massa andra teorier.
Jag har bytt termistor och teflonrör. Lagt kylpasta mellan kylflänsen och "kallblocket".

Jag har två olika printrar. (Fyra egentligen, men jag kör mest med mina två favoriter.) I båda printrarna fungerar gammal tråd bra, men inte nylevererad.
Problemen började på en gammal Wanhao i3. En trotjänare som printat ett par mil tråd under mer än 5 år utan problem. Jag trodde att den gamla kanske var sliten och köpte en ny Wanhao i3 Plus. Det är samma problem med den. Den funkar hur bra som helst med gammal tråd, men inte med nyinköpt svart.
Gammal tråd som legat flera år i öppnad förpackning, borde ju vara helt vattenskadad, men den printar hur bra som helst.

Hur man än gör med den nya tråden, får man till slut underextrudering. Ytan blir ful, vissa lager blir inte täta, fyllningen blir tunn och trådig.
Jag har testat att slajsa både med Simplify 3D och med Cura.
Simplify ger bättre yta, men katastrofal fyllning. Cura ger ful yta men hyffsat bra fyllning. Inget är perfekt och jag jobbar fortfarande med att hitta en lösning.

De flesta tillverkare av PLA verkar vilja "förbättra" materialet genom inblandning av något annat. Något hemligt. Man vill göra PLA segare och mer slagtåligt. Något mellan PLA och ABS säger man. (Tänk om det är ABS man blandar i. Eller polystyren.) Produkten brukar få namn som PLA Plus, E-PLA och liknande.
I gengäld blir plasten mycket mer svårprintad. Den blir seg och trådig. Temperaturen blir extremt känslig. Det räcker med några få graders skillnad för att tråden skall gå från att vara för trög att få ur munstycket, till att den smälter för långt upp i röret så att det kleggar igen.

Om man fått det hela att fungera med rätt avvägning mellan temp, matning och printhastighet, kan det gå bra i flera timmar, men så börjar munstycket underextrudera igen. Otroligt irriterande.
Problemet finns beskrivet på nätet. T ex lancerade en amerikansk tillverkare tråd i ny pluskvalitet. Flera användare beskriver just de problem jag har. Tråden kleggar och sätter igen munstycket.
De rusade efter att beställa gamla rullar, men det kan ju jag också konstatera, att de tar slut ganska fort. Eftersom de nya "förbättrade" kvaliteterna fortsätter att säljas, måste ju i alla fall någon fått den att fungera.

Just nu (191026 kl 18:30) testar jag med att smörja tråden. Den får gå igenom en papperstuss med lite, lite majsolja. Det verkar fungera. Motorn hackar inte, ytan blir någorlunda slät och fyllningen bättre. Det där med ytan är jag beredd att ta tillbaka. Det blir bättre, men inte bra.

Det är alldeles för tidigt att ropa hej. Andra "lösningar" har fungerat ett tag, men så börjar problemen igen.

Jag jobbar vidare och är fortfarande oerhört frustrerad.
Hoppas att jag snart kan presentera en lösning.















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar